Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Favorit i repris och en ny dessert

Publicerad 2010-12-19 09:39:07 i Desserter



Hej på er!

Hoppas att ni har det bra denna snöiga 4:e advent. Jag har tagit kafferast på jobbet och sitter och tittar ut på alla människor som är ute och inhandlar de sista julklapparna. Den rätta julstämningen har faktiskt äntligen infunnit sig min del, och gårdagens trevliga middag var en starkt bidragande faktor.

Fina vännerna Sara och Emil kom över till oss igår för att planera årets nyårsfirande över en middag. Vi drack årets glögg från Blossa med saffranssmak (den var god men doftade mer saffran än den smakade tycker jag) och åt pepparkakor med grönmögelost. Vi fick också en jättefin julklapp, spelet "absolut överens" som gav oss många skratt senare på kvällen. Tack så mycket! :)



Huvudrätten blev en favorit i repris, krämig kyckling- och spenatlasagne och receptet hittar ni här.



Lasagnen innan ugnen, toppad med parmesanost.



Papaya är i säsong just nu och den gör sig väldigt bra tillsammans med ruccola i en sallad. En dressing på lika delar pressad citron och olivolja, lite salt och peppar förhöjer smaken.



Så här ser papayafrukten ut. Den ska vara riktigt mogen och lite mjuk om man klämmer på den för att vara perfekt.

Till efterrätt hade jag gjort ett litet experiment (se översta bilden). Ni har säkert sett på vissa restauranger att de serverar glass och sorbet i urgröpta frukter, t.ex citron, melon och kokosnöt. Jag provade att fylla urgröpta apelsiner med cheesecakesmet och frysa. En lite kul grej att bjuda på och väldigt gott blev det också!

Frusen apelsincheesecake i apelsinskal:

ca 6 medelstora apelsiner
2,5 dl vispgrädde
2 ägg
200 g philadelphiaost
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 gram mörk choklad, hackad
rivet skal av 2 apelsiner

Separera gulorna från vitorna. Vispa vitorna till ett skum. Vispa sedan grädden. Rör philadelphiaosten mjuk i en skål och blanda sedan i äggulorna och sockret. Rör sedan ner den vispade grädden och vänd till sist ner äggvitorna. Häll i den hackade chokladen och apelsinskalet och vänd ner i smeten. Skär av ett lock på apelsinerna och gröp ur med hjälp av en liten kniv och en sked. Fyll apelsinerna med cheesecake smeten. Frys i minst 4 timmar eller till nästa dag. Garnera eventuellt med att pudra över lite florsocker.


Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2010-12-20 15:42:07

efterrätten ska jag prova någon dag!

varma kramar från mamma

Postat av: Kicki

Publicerad 2011-01-07 12:35:36

Jag gjorde spenat och kycklinglasagnen igår, den blev så god, barnen sa att de hädanefter bara vill ha den lasagnen och ingen annan :))

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-01-07 13:29:41

Vad kul Kicki! Den är riktigt god den där lasagnen så jag förstår dom :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela