Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Lax med färskosttäcke

Publicerad 2010-09-28 11:51:13 i Lax


 
Lax har varit en sällsynt syn hemma hos oss de senaste månaderna. Ett tag åt vi lax varje vecka och det var ungefär samma rätter som lagades om och om igen, vilket resulterade i att jag tröttnade lite. Men nu ska laxen få en nystart! Senare i veckan ska jag laga en stor favorit: Fisksoppa med saffran (och lax).

Lax med färskosttäcke:

500 g lax, färsk eller fryst
1 ask philadelphiaost
1 näve färska örter (jag hade basilika och timjan)
1 citron
salt och peppar

Rör ihop färskosten med örterna, salt och peppar. Salta och peppra laxen. Bred röran över laxfiléerna och grädda i ugnen 200 grader i ca 15 minuter. Pressa citron över eller servera med varsin citronklyfta.

Som tillbehör hade vi råstekt potatis med vitlök och en grönsallad, och så drack vi jättegod lingondricka (se bilden nedan) som Mathias mamma Marie har gjort! Tack så mycket!




Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2010-09-28 13:02:33

Hej, jag blir sugen på allt du lagar..Välkomna på lördag kl 16.00. Det blir älgskavsgryta med potatis och lingon.Till kaffet blir det en äppelpaj och glas.Kram Marie.

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-09-28 21:22:35

Låter härligt! :) Vi ses på lördag! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela