Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Pasta pomodore med mozzarella och italienska köttbullar

Publicerad 2010-09-18 17:00:40 i Italienskt



Detta är en god pastarätt som går snabbt att slänga ihop! Den fina direktimporterade parmesanosten var inspiration till köttbullarna.

Italienska köttbullar:

ca 500 g köttfärs
1 liten gul lök
1 klyfta vitlök
ca 100 g parmesanost
1 kruka basilika
salt och peppar

Riv parmesanosten, finhacka löken och hacka basilikan. Blanda ihop allt och rulla till ganska stora bollar. Stek runt om i lite olivolja och låt dem sedan grädda färdigt i ugnen (200 grader i kanske 10 minuter).

Till pastan kokade jag en god tomatsås (med krossade tomater, kycklingbuljong, balsamico, honung, citron, salt och peppar) och rörde ner i pastan tillsammans med bitar av mozzarella som smälte och gjorde pastan härligt seg och trådig.



Den här pastan köpte jag i skolan faktiskt. Det är en tjej som ibland har försäljning av diverse lite annorlunda och ekologiska produkter. Till den här rätten använde jag chilipastan och den var jättegod och med en tydlig smak av chili!

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2010-09-20 15:25:31

Kul att parmesanosten var god!!

Har man inte råd att åka till Italien så kan man få ta del av lite av det goda ändå,du får drömma dig bort och tänka på hur mycket du kan resa när skolan är klar och du får ett jättebra jobb:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela