Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Gnocchigratäng med tomat, mozzarella och basilika

Publicerad 2011-04-12 22:28:52 i Pasta



Godkväll! Hoppas allt är bra med er! Här hemma pågår förberedelserna för fullt inför cateringen imorgon! :)

Dagens middag blev en riktig höjdare som jag verkligen vill tipsa om! Snabbt, smidigt och framförallt jättegott!

Gnocchigratäng:

2 paket färsk gnocchi (potatispasta)
2 burkar krossade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 kruka basilika
250 g mozzarella
1 msk socker
salt och peppar

Hacka löken och finhacka vitlöken. Fräs mjuk i lite olivolja i en kastrull. Häll över tomaterna och koka upp med socker och kryddor. Lägg i gnocchin i tomatsåsen och låt koka tills den är nästan klar. Hacka basilikan och rör ner. Häll upp hälften i en ugnsform. Lägg över hälften av mozzarellan. Häll upp andra hälften och toppa med resten av mozzarellan. Gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter, 225 grader.



Vi åt gratängen tillsammans med kyckling och gröna sojabönor (edamame). Om ni inte har provat sojabönor så tycker jag verkligen att ni ska göra det, de är jättegoda och en bra proteinkälla! Ringla gärna över lite olivolja och smula över lite flingsalt.



Gott!

 

Kommentarer

Postat av: Monica

Publicerad 2011-04-13 08:15:20

Detta ska laga i dag, hoppas att det är ok om jag lägger upp receptet på min blogg, länkar till dig givetvis.

Postat av: Emelie - Mitt lilla kök

Publicerad 2011-04-13 15:37:01

Självklart är det okej, men tack för att du frågade! Ska bli spännande att se resultatet :)

Postat av: Rut-Mari

Publicerad 2011-04-15 22:31:20

Hej Emelie! Var hittade du edamame bönorna? Såg det på ett recept i Enland också och det ser så gott ut, men jag hittade dem varken på Ica eller coop. Ha en trevlig helg! Kram Rutis

Postat av: Rut-Mari

Publicerad 2011-04-15 22:34:30

Hej Emilie! Var hittade du Edamame bönorna? Såg dem i ett recept i England också och det ser så gott ut, men jag hittade dem varken på Ica eller coop.Ha en trevlig helg! Kram Rutis

Postat av: Emelie - Mitt lilla kök

Publicerad 2011-04-15 22:57:41

Hej Rutis! Dem är jättegoda! Jag håller med om att de är svåra att få tag på. Jag köpte dem på Hemköp, ett märke som heter Garant. Annars finns de i speciella asiatiska butiker också. Ha en trevlig helg!! Kram kram

Postat av: Rut-Mari

Publicerad 2011-04-17 18:32:48

Tack för tipset! Hittade dem på hemköp :) Fast har inte hunnit prova dem än.

Postat av: Maria

Publicerad 2011-04-19 11:43:45

Den såg himmelskt smarrigt ut den där gratängen. Måste jag prova någon gång. Jag är annars bra på en mozzarella och auberginegratäng. Man som en lasagne med tomatsås och mozzarella fast med aubergineskivor istället för lasagneplattorna. Enkelt och gott, jag brukar servera couscous eller bulgur till.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela