Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Kolasås

Publicerad 2011-04-06 00:02:47 i Desserter



Så här enkelt kokar du en riktigt god kolasås som tillsammans med lite vaniljglass kan pigga upp vilken tråkig vardagkväll som helst! :)

Kolasås:

Precis samma tillvägagångssätt som att koka knäck, bara mycket snabbare. Jag brukar ha i lite vaniljsocker i kolasåsen men det går naturligtvis bra utan också om man föredrar det.

1 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser i en medelstor kastrull, inte för liten för då kan det lätt koka över. Koka upp och låt sedan puttra på svag värme i ca 10 minuter. Låt svalna lite och servera sedan kolasåsen ljummen eller kall.



 

Kommentarer

Postat av: Wanda

Publicerad 2011-04-06 22:49:46

jaa mums! Hur underskattat är det inte egentligen med kolasås?! Har du prövat koka en burk kondenserad mjölk som den är? Har själv inte gjort det men skulle verkligen vilja testa vid ngt tillfälle... :p

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-04-07 15:35:50

Ja det har jag provat! Väldigt lätt och väldigt gott! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela