Mitt lilla kök

mat att må bra av!

3:e December

Publicerad 2011-12-03 15:15:18 i Jul



Saffransbutterkaka:


Till 2 stora

1 paket jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1,5 dl socker
2 paket saffran
2 krm salt
1 burk kesella 10%
ca 15 dl vetemjöl
1 ägg till pensling

Fyllning:
250 g mandelmassa
200 g smör, rumsvarmt
1 dl socker

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och häll i mjölken och saffran, låt bli fingervarmt. Rör ut jästen med mjölkblandningen. Blanda i socker, salt, kesella och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig. Täck med bakduk och låt jäsa i 45 minuter. Riv mandelmassa och blanda med övriga ingredienser i fyllningen. Smörj två springformar med smör. Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en platta och bred på fyllningen. Rulla ihop från långsidan och skär i cirka 3 cm tjocka skivor. Ställ rullarna i springformarna, de ska precis nudda varandra. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda butterkakorna i nedre delen av ugnen, ca 25 minuter i 175 grader.

Kommentarer

Postat av: tina

Publicerad 2011-12-03 19:30:37

Herremingud, sådana här kakor borde förbjudas! Jag.vill.också.ha.

Postat av: Helen

Publicerad 2011-12-03 20:14:52

Toppen att det är nya inspirerande bilder och godsaker i din kalender varje dag. Jag njuter av bilderna och av att läsa recepten, ett riktigt nöje.

Lyckat!

Postat av: Emelie - Mitt lilla kök

Publicerad 2011-12-03 22:34:28

Vad kul att du tittar in Tina, jag följer din chokladkalender med spänning varje dag!! :)



Tack Helen, vad gullig du är! :) Kram!

Postat av: wanda

Publicerad 2011-12-03 23:17:57

Dreggel*

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela