Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Vitlöks- och mandelsoppa

Publicerad 2011-01-14 17:34:33 i Soppa



Torsdagar är ofta soppdagar här hemma. Igår blev det denna vitlökssoppa signerad systrarna Eisenman från fina julklappsboken Soppor, Bröd och Röror! Som tillbehör hade vi grillade ostmackor.

Soppan blev jättegod men aningen lös i konsistensen (den såg så krämig och fin ut på deras bild). Nästa gång skulle jag ta lite mindre vatten och kanske byta ut en del vattnet mot mjölk.



Vitlöks- och mandelsoppa:

2 msk olivolja
4 vitlökshuvuden
1 gul lök
1 msk smör
2 dl brödsmulor
2 dl skållad mandel
2 liter kyckling- eller grönsaksbuljong
salt och peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnsfast form med 1 msk av olivoljan. Skär vitlökshuvudena i två delar tvärs över klyftorna och lägg dem med den skurna delen nedåt. Ställ in formen i ugnen i ca 30 min. Skala och hacka löken. Fräs den  på låg värme i olja och smör i ca 30 min eller tills den blir mjuk och genomskinlig. Ta ur vitlöken och låt svalna. Rosta brödsmulorna och mandel var för sig i en torr stekpanna. Koka upp buljongen i en kastrull. Pressa vitlöken ur skalet. Mixa den tillsammans med löken, mandeln och brödsmulorna i matberedare. Häll i lite av buljongen och kör till en slät massa. Häll sedan blandningen i kastrullen med buljongen och koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela