Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Frukostfrallor

Publicerad 2011-06-27 21:17:13 i Bröd



Lyxa till det lite på semestern och unna er nybakat bröd till frukost! Det här receptet räcker till ca 10 st goda och enkla kalljästa frukostfrallor.

Frukostfrallor:

25 g jäst
5 dl kallt vatten
12-13 dl rågsikt
2 msk honung
2 tsk salt

Smula jästen i en bunke och rör ut tillsammans med vattnet. Smaksätt med honung och salt och häll sedan i mjölet lite i taget. Degen ska vara kladdig! Täck med plastfolie och låt stå i kylskåp över natten (ca 8-10 timmar) Häll ut degen på mjölat bakbord och samla ihop till en rulle som du sedan plattar ut något. Skär i bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i ca 20 minuter på 200 grader.

 

Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-06-29 12:17:59

Mumsiga frallor! Jag åker till landet imorgon bitti och jag tänkte att jag ska baka mig lite sådana läckerbitar till fredag morgon...!

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-06-29 20:56:22

Härligt!! Ha det så bra på landet och tack igen för att vi fick komma och våldgästa dig över midsommar :) Kram!

Postat av: Karin

Publicerad 2011-07-02 13:05:32

Nu har jag provat bröden!! De var fantastiskt goda :) Tack för receptet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela