Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Avokadosoppa toppad med räkor

Publicerad 2011-03-07 21:43:45 i Soppa



Hej igen! Hoppas att ni alla har haft en trevlig helg! Jag blir så glad att ni tittar in här ibland och ser efter vad som händer i mitt lilla kök :) Min helg i Karlstad har varit helt kanon och jag har haft mycket kvalitetstid med min fina syster. Vi har shoppat, fikat, spanat in utelivet och ätit en massa gott. På lördagkvällen lagade jag den krämiga kyckling- och spenatlasagnen och den gick hem hos både systrar och mamma.

Ikväll lagade jag denna smarriga avokadosoppa med räkor. Riktigt god blev den, ganska mäktig på grund av både grädde och creme fraiche dock. Vi orkade bara varsin bit ugnspannkaka efteråt...

Avokadosoppa:

4 pers

3 st mogna avokado
2 msk pressad citron
1 dl mellangrädde
8 dl vatten
2 kapslar grönsaksfond (eller motsvarande mängd flytande grönsaksfond)
1 dl lätt creme fraiche + extra att toppa med
Salt och peppar
500 g räkor med skal, skalade

Vispa grädden. Mixa avokadon tillsammans med citron med en stavmixer eller i matberedare. Rör ut avokadomoset med grädden, vatten och fond i en kastrull. Värm upp soppan (ska inte koka) och smaka av med salt och peppar. Toppa soppan med en klick cremefraiche och räkor. Mums!


Nu ska jag mysa ner i soffan och se på en film! Sovmorgon imorgon :) Trevlig kväll!

Kommentarer

Postat av: wanda

Publicerad 2011-03-07 22:13:03

Åååh så smarrigt det ser ut! Har aldrig provat avocadosoppa, sällan jag äter avocado varm i huvudtaget! Men det där måste testas :)



Blir inga semlor för mig imorn tyvärr, blev inte av med min jobbtid.. Hoppas det smakar för er :)

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-03-09 21:21:36

Avokadosoppa är jättegott så prova det :) Vi saknade dig igår. Hoppas att vi kan ses snart! Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela