Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Chicken parmesan

Publicerad 2011-03-01 20:11:37 i Kyckling



I fredags när Micke och Linnéa var här och åt middag gjorde jag en variant på den klassiska rätten Chicken Parmesan. Som sig bör serverades den med färsk hemgjord pasta och en kryddig tomatsås. Den hemgjorda pastan blev inte så imponerande direkt utan ganska kladdig och klumpig så det receptet struntar jag i att dela med mig av. Tidigare har jag använt detta recept av Per Moberg och det har blivit kanon, så prova det i stället om ni är sugna på hemgjord pasta.

Chicken parmesan:
4 pers

4 kycklingfiléer
salt och peppar
2 dl vetemjöl
1 ägg
2 dl brödsmulor av dagsgammalt bröd
2 dl finriven parmesanost + lite extra att riva över på toppen

smör och olivolja till stekning

Skär kycklingfiléerna horisontellt i två delar. Salta och peppra. Häll upp mjölet på ett fat. Blanda parmesan och brödsmulorna och häll upp på ett annat fat. Vispa upp ägget i en skål. Vänd kycklingen först i mjöl, sedan ägg och sist bröd och parmesanblandningen. Bryn i smör och olivolja och lägg sedan över i en ugnsform. Strö gärna över lite extra parmesan. Gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter, 200 grader.




Den lite minde lyckade pastan...



Insalata Caprese.



Kryddig tomatsås:

1 burk krossade tomater
1 dl vatten
1 vitlöksklyfta, pressad
salt och peppar
1 krm chilipeppar
1 msk japansk soja
1 msk flytande honung
3 msk pressad citron
2 msk olivolja

Koka upp krossade tomateri en kastrull. Häll i vatten och sedan övriga ingredienser. Låt puttra på svag värme minst 20 minuter men gärna längre så hinner smakerna sätta sig ordentligt.

 

Kommentarer

Postat av: helen

Publicerad 2011-03-02 21:07:12

Kycklingen är nog supergod. Har du använt parmesanvinsten?

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-03-02 22:32:53

Hej Helen! Parmesanvinsten har tyvärr inte kommit ännu så jag väntar otåligt :) Ha det så bra! Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela