Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Gårdagens tjejmiddag

Publicerad 2011-05-14 16:47:02 i Såser


Jag, Tove, Emma, Carro och Sandra

Igår var jag på en mycket trevlig tjejmiddag med hela tjejgänget som höll ihop större delen av grundskoletiden. Det var fyra år sedan vi alla var samlade sist så det var riktigt skoj. God mat lagade vi också!



Till förrätt blev det bröd att doppa i olivolja, balsamvinäger och flingsalt, och en liten plocktallrik med salami, parmaskinka, inlagda vitlökar, fetaost, brie och jordgubbar.



Sedan grillade vi kycklingfilé som vi åt med rostad färskpotatissallad, halloumi och tove-sås. Såsen som vi kallar tove-sås har vi ätit på våra tjejmiddagar sedan vi var i tolvårsåldern och den fick sitt namn eftersom det var Toves familj som introducerade såsen för oss. Den var precis lika god som jag mindes den, så den tycker jag att ni ska prova :)

Tove-sås:

1 liten burk creme fraiche
1 buljongtärning vitlök & Persilja (knorr)
1 pressad vitlöksklyfta

Lägg ingredienserna i en kastrull och koka upp. Låt puttra på svag värme ett par minuter och sedan är den klar! Dubbla gärna receptet!

(Bilderna har jag lånat från Sandras blogg)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela