Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Tonfisk med primörer och balsamicoreduction

Publicerad 2011-05-19 21:29:24 i Fisk och skaldjur



Ikväll har vi ätit en riktigt lyxig middag! Tonfisk är både min och Mathias favoritfisk men vi köper det nästan aldrig för att det inte kommer från ett hållbart fiske. Nu hittade jag häromdagen fryst miljömärkt tonfisk som de hävdar ska komma från ett bra fiske så då slog jag till. Vågar dock inte lita på det helt och fullt eftersom det inte var KRAV eller MSC märkning...

Jag stekte bara tonfisken lätt i en grillpanna så den fick behålla en rå kärna, max en minut per sida. Det blev jättegott!! Serverade det hela med färskpotatis, sparris, ruccola, rödlök och jordgubbar och en balsamicoreduction.

Balsamicoreduktion:

1 dl balsamvinäger
1 dl honung

Låt koka på låg värme i 5-10 minuter beroende på hur tjock konsistens man vill ha. Låt svalna. Passar bra till tonfisk men också de flesta sorters kött!


Efter att ha fikat med jordgubbar och chokladbollar så blir det nu filmmys i soffan! Härligt, och imorgon är det fredag :) På söndag fyller bästa Mathias år så då blir det lite tårtkalas. Ska göra en riktigt god tårta med blåbär och vit choklad har jag tänkt. En riktigt bra present har jag hittat på också, men det vågar jag inte berätta om här för då kanske någon skvallrar :)

Ha nu en riktigt bra kväll!!

Kram

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela