Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Äppelmuffins med kanel och kardemumma

Publicerad 2011-10-19 23:03:49 i Bakat



Vi fick en hel kasse med äpplen från Mathias föräldrars tomt i helgen - härligt! Det första som dem fick användas till var dessa goda och saftiga muffins. Imorgon tänkte jag försöka göra lite äppelkräm, återkommer med receptet om det blir lyckat! :)

Äppelmuffins med kanel och kardemumma:
24 st (2 muffinsplåtar)

3 dl mjölk
150 gram  smör
5 st ägg
4 dl socker
8 dl  vetemjöl
4 tsk  bakpulver
 
6 st  medelstora äpplen
2 msk pressad citron
2 msk socker
2 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma

Sätt ugnen på 200 grader. Skala äpplena och skär i klyftor. Droppa över citron. Strö socker, kanel och kardemumma på äppelklyftorna och rör om. Två av äpplena hackas i lite mindre bitar, och läggs i botten på muffinsformarna. Värm mjölken och lägg i smöret så att det smälter. Låt svalna. Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt bakpulver, mjöl och smör/mjölken och rör ihop till en jämt smet. Häll smeten i formarna.
Stick ned äppelklyftorna i smeten.

Grädda i mitten av ugnen i 200°C, ca 15 minuter.

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2011-10-20 12:11:35

Och de här muffinsen var så himla goda! Perfekt saftiga och mumsig äppelsmak!

Postat av: Emelie - Mitt lilla kök

Publicerad 2011-10-20 16:32:21

Vad gullig du är! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela