Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Daal - Indisk linsgryta

Publicerad 2012-04-12 22:20:53 i Vegetariskt



Idag har jag fått hem ett roligt paket, men jag berättar mer om det senare. Nu bjuder jag istället på ett fantastiskt gott recept på den indiska linsgrytan vi åt idag!

Daal:

1 stor
3-4 st 
1 st 
1,5 msk 
1/2 dl 
2 st 
2 tsk kardemumma
2 tsk koriander, torkad
2 tsk spiskummin
500 gram  passerade tomater
1 burk 
4-5 msk kycklingfond
1 msk flytande honung
3 dl 
hackad persilja eller koriander till servering


Skala och hacka lök, vitlök och chili. Riv ingefäran. Hetta upp olivoljan och fräs lök, vitlök, chili och ingefära i en gryta utan att det tar färg. Lägg i kanelstängerna och de övriga kryddorna och låt dem fräsa med en minut under omrörning. Häll i tomater, kokosmjölk, fond och honung. Rör om och koka upp. Tillsätt linserna och låt det sjuda cirka 10-12 minuter under lock tills linserna är kokta men inte mosiga. Lite tuggmotstånd ska de ha. Späd med vatten för att få önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar. Servera med hackad persilja eller koriander och indiska naan bröd.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela