Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Laxfilé à la Ceasar

Publicerad 2012-08-28 15:56:58 i Lax

 
Laxfilé à la Ceasar:
 
4 port
 
4 bitar laxfilé, gärna färsk
1 huvud romansallad
Krutonger
Hyvlad parmesanost
Flingsalt
Svartpeppar
Ceasardressing (se recept nedan)
 
Krydda laxen med flingsalt och svartpeppar, och lägg i en ugnsfast form. Tillaga i ugnen i ca 15 minuter, 200 grader. Skär salladen och blanda med lite av ceasardressingen. Blanda ner krutongerna och parmesanosten och servera tillsammans med laxen och ceasardressingen.
 
Ceasardressing:

2 äggulor

2 dl neutral olja (t.ex. matolja)

2 msk citronsaft

1 vitlöksklyfta, pressad

4 anjovisfiléer, finhackade

1,5 dl parmesanost, finriven

svartpeppar


Vispa upp äggulorna med elvisp. Häll i oljan droppvis medan du vispar för att förhindra att det skär sig. Smaksätt med citron, vitlök, anjovis, parmesan och svartpeppar. Späd eventuellt med lite vatten om dressingen blir för tjock.

Kommentarer

Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Publicerad 2012-08-28 20:10:51

Vad gott det ser ut! Vanligtvis brukar jag äta denna sallad med kyckling, men då lax har gått att beställa har jag kört på det - väldigt gott!

Svar: Ja det är gott :)
Emelie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela