Mitt lilla kök

mat att må bra av!

7:e December

Publicerad 2012-12-07 22:01:00 i Sylt och marmelad

 
 
I dagens lucka finner vi en ljuvlig (och julig) marmelad till julbordets ostbricka!
 
Citrusmarmelad med vanilj:
 
4 apelsiner
4 mandariner
2 citroner
1,5 l vatten
1,5 l syltsocker
 
Tvätta frukterna noga i varmt vatten. Klyfta tunnt 2 apelsiner och en citron med skal och allt, och skär klyftorna i tunna skivor. Skala övrig frukt och skär i bitar, Lägg frukten i en kastrull och häll över vattnet. Låt koka under lock 1 1/2 timme. Rör i sockret, tillsätt den urskrapade vaniljstången, och koka vidare utan lock ca 25 min. Undvik att röra, men skaka grytan lite då och då. Skumma och häll upp marmeladen i rena, varma burkar.

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2012-12-07 22:07:06

Ser jättesmarrigr ut,den önskar jag mig i julklapp!puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela