Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Grekisk grönsaksgryta med räkor och fetaost

Publicerad 2012-01-21 16:22:53 i Fisk och skaldjur



Här kommer receptet Kajsa! :) När jag satt och pratade om den här rätten igår på jobbet så blev kollegorna hungriga, och jag med!

Det här är en favoriträtt som lagades flitigt hemma hos oss när jag bodde hemma, den går snabbt att laga och smakar såå gott! Ett riktigt färskt och gott bröd till är ett måste!

Grekisk grönsaksgryta med räkor och fetaost:

4 port

1 burk krossade eller passerade tomater
1,5 dl vitt vin
2 msk msk citronsaft
3 msk msk kyckling eller grönsaksfond
3 tomater
2 röda paprikor
1 gul lök
2 klyftor vitlök
Salt och peppar
2 paket fetaost
1 kg räkor med skal

Skala räkorna. Fyll en form med krossade tomater, vin, citronsaft, buljong och lite salt och peppar. Hacka lök och vitlök. Skär tomat och paprika i bitar. Häll i allt i formen och rör om, smula över fetaosten och strö över räkorna. Låt stå i ugnen i ca 30 minuter, 200 grader. Servera med ett gott bröd till att doppa!

Kram och trevlig helg!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-23 17:27:11

Mums,man kan ha någa msk olivolja,lite oregano och sambal oelek eller chili i oxå om man vill,det finns många varianter på detta smarriga recept.

Kram mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela