Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Kyckling Saltimbocca med Risotto

Publicerad 2012-01-08 23:17:26 i Kyckling



Denna rätt bjöd vi våra vänner på i helgen!

Kyckling Saltimbocca:

4 port

4 kycklingfiléer
8 skivor lufttorkad skinka
8 stora blad färsk salvia eller flera små
2 dl torrt vitt vin
2 msk kycklingfond
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Dela kycklingfiléerna på längden. Salta och peppra. Vira in de halva kycklingfiléerna och salviablad i skinkan. Lägg i en ugnsform. Häll över vin och kycklingfond. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter eller tills kycklingen är klar.



Att göra risotto behöver inte vara krångligt!

Risotto:

4-5 schalottenlökar, hackade
2 vitlöksklyftor, hackade
3 msk olivolja
2 dl arborioris
ca 1 tsk salt
ca 1 krm svartpeppar 
3 dl vitt vin
3 dl vatten
3 msk kycklingfond på flaska
2 dl färskriven parmesanost

Fräs lök, vitlök och ris i olivolja i en gryta eller djup stekpanna. Salta och peppra. Tillsätt vin, vatten och kycklingfond. Låt koka upp och sjud på svag värme tills risotton är klar, ca 25 min. Späd eventuellt med mer vatten om riset inte är klart och all vätska kokat in. Blanda ner parmesanosten på slutet så att risotton blir krämig!




Servera gärna med en tomat och mozzarellasallad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela