Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Kroppkakor

Publicerad 2012-03-09 12:25:34 i Potatis och rotfrukter



Det här är kanske inte den snyggaste maträtten, men kanske den godaste!

Kroppkakor:

4 port

1 kg potatis
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
salt

1 liten gul lök
200 g rimmat fläsk
kryddpeppar

Lingonsylt och skirat smör till servering.

Skala och koka potatisen, låt svalna. Hacka löken och skär fläsket i små kuber. Stek i lite smör. Krydda med kryddpeppar. Mosa potatisen och blanda den med äggen, lite salt och mjölet. Rulla bollar av potatisdegen, platta ut och lägg på lite av fyllningen, rulla ihop. Koka upp vatten med lite salt i en kastrull. Koka kroppkakorna tills de flyter upp till ytan, ca 5 minuter. Servera med  lingonen och skirat smör!

Kommentarer

Postat av: Wanda

Publicerad 2012-03-12 22:11:13

Men gud joo! Lingonsylt är alltid tjusigt! ;) ååh jag har så länge velat göra kroppkakor! Får bli nästa projekt i MITT lilla kök ;) tack för en underbart mysig blogg!

Postat av: Emelie - Mitt lilla kök

Publicerad 2012-03-12 23:42:29

Tack sötis :) Gör kroppkakor!! Inte så krångligt som det kanske verkar, och fantastiskt gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela