Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Hummus

Publicerad 2012-09-09 10:34:00 i Såser

 
Jag älskar hummus! Det är gott som dipp, tillbehör till mat och som brödpålägg. Superenkelt och snabbt att göra om man använder färdigkokta kikärtor.
 
Hummus:
 
400 g kokta kikärtor (1 burk)
1 stor vitlöksklyfta eller 2 små
2 msk tahinipasta (sesampasta)
1 msk pressad citron
1/2 dl olivolja
2 msk vatten
 
salt
 
Häll av kikärtorna och skölj dem. Mixa först vitlöken i en mixer. Lägg sedan i övriga ingredienser och mixa till en slät röra. Späd eventuellt med mer olivolja eller vatten om röran blir för tjock. Smaka av med salt!

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2012-09-10 11:43:16

Jag älskar också hummus. Både naturell och att riva ner en massa parmesan i. Eller mixa ner soltorkade tomater och basilika. Och så klart morötter till... Gott!

Svar: Vilka bra tips! Soltorkade tomater och basilika måste jag prova! :)
Emelie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela