Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Grön ärtsoppa

Publicerad 2010-08-17 11:27:47 i Soppa



Hösten närmar sig med stormsteg och även om det känns tråkigt att sommaren snart är slut så känns det också mysigt att få plocka fram doftljusen och filten igen och kura ihop sig i soffan. Man blir också sugen på mat som hör hösten till så igår lagade jag en mustig och värmande soppa. Det här är en av mina favoritsoppor, ett stort plus är att den är precis lika nyttig som den är god.

Grön ärtsoppa:

5-6 schalottenlökar
2 msk olivolja
1,2 liter vatten
2 tärningar höns- eller grönsksbuljong
1 påse (600 g) frysta gröna ärtor
salt och svartpeppar
ev. tryffelolja och kokta ägghalvor

Hacka löken och fräs den mjuk i olivolja i en kastrull. Häll i vatten och buljongtärningar, låt koka upp. Häll i de frysta ärtorna och koka under lock i ca 5 minuter. Mixa soppan slät med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Några stänk tryffelolja på toppen förhöjer smaken! Servera gärna med kokta ägghalvor och ett gott bröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela