Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Crème brûlée

Publicerad 2010-11-08 20:46:47 i Desserter




I fredags hade vi fredagsmys med hemgjord pizza och till efterrätt crème brûlée. Vi tog med oss efterrätterna tvärs över gården till våra vänner Emma och Johan. Jag hade glömt min kamera men Johan var snäll och tog några bilder!



Att bränna av crème brûléer är alltid ett partytrick :) Brännaren fick jag av Mathias i alla hjärtans dag present förra året.



Jag använde ett nytt recept på crème brûlée som nog är ett av de bästa som jag har provat. Receptet kommer från Maud Onnermarks bok Lättlagade menyer.

Crème brûlée:
I receptet stod det 6 portioner men för mig blev det bara 5...

1 vaniljstång
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
6 äggulor
1dl + 3 msk strösocker

Sätt ugnen på 150 grader. Halvera vaniljstången och skrapa ur fröna i en kastrull. Lägg även i vaniljstången samt grädde och mjölk. Koka upp. Ta åt sidan och låt stå minst 10 minuter. Vispa snabbt ihop äggulor och 1 dl strösocker. Ta ur vaniljstången i gräddblandningen och häll över äggsmeten. Blanda om. Ställ 6 små formar i en långpanna. Häll i smeten. Fyll på med kokande vatten upp till hälften av formarna. Grädda i 40-50 minuter beroende på storleken på formarna. Låt svalna. Bränn av med socker vid servering.

Vi serverade efterrätterna med passionsfrukt och sharonfrukt.

Kommentarer

Postat av: wanda

Publicerad 2010-11-08 21:53:21

åhåå lyxigt! Det var ena rediga portionsformar också :) härligt!

Postat av: mamma

Publicerad 2010-11-11 10:28:32

vilken fin frisyr:)

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-11-13 13:35:26

Tack mamma :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela