Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Helgens mat

Publicerad 2010-09-20 21:52:15 i Fisk och skaldjur

Och så var det måndag igen! Det är inte klokt vad veckorna går snabbt förbi... Helgen var väldigt lugn för min del, jag har bara jobbat och umgåtts med familjen. I fredags blev det det obligatoriska fredagsmyset framför Idol med lite god plockmat och i lördags bjöd mamma på en jättegod middag (det blev tyvärr inga bra bilder från den middagen men här kan ni i alla fall hitta receptet på den goda grönsaks/potatiskakan som mamma bjöd på: http://www.ica.se/recept?recipeid=637538)

Fredagsmys framför TV:n med grekisk grönsaksgryta med fetaost och räkor, surdegsbröd, hummous, salami-chips, och lite ostar!



Grekisk grönsaksgryta med fetaost och räkor:

Jag har inga exakta mått men det är inte heller så noga, det blir gott hur som helst!

1 burk krossade eller passerade tomater
En skvätt vitt vin
Ett par matskedar citronsaft
Ett par matskedar flytande buljong (kyckling eller grönsaks)
3 tomater
2 röda paprikor
1 gul lök
2 klyftor vitlök
2 paket fetaost
Räkor (efter smak)

Fyll en form med krossade tomater, vin, citronsaft och buljong. Hacka lök och vitlök. Skär tomat och paprika i bitar. Häll i allt i formen och rör om, smula över fetaosten och strö över räkorna. Låt stå i ugnen i ca 30 minuter, 200 grader. Servera med ett gott bröd!

Surdegsbrödet köpte jag på mysiga "Systrarna Anderssons Café" vid s:t eriksplan på väg hem från skolan (
http://www.bageribaronen.se/foretaget.php?info=Systrarna%20Anderssons%20Hembageri).

Till efterrätt blev det lingonkokta päron med vaniljglass och hemgjord chokladsås. Jag kokade päronen i ca 20-25 minuter tillsammans med 1 dl socker och 3 dl lingon, jättegott!




P.s. Surdegsbrödet blev till fantastiska fattiga riddare dagen efter, mums! D.s.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela