Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Måndagsmiddag i solen på balkongen

Publicerad 2011-08-01 23:12:07 i Desserter



Hej hej och trevlig måndagkväll! :) Nu har jag varit ledig i fem sköna dagar men imorgon blir det jobb igen så det är snart dags att gå och lägga sig. Jag tänkte först bara dela med mig av lite matinspiration, för ikväll har jag ätit en jättemysig och god middag med min kära syster!



Det blev en nektarin och mozzarellasallad,



citron- och timjanmarinerad kyckling,



och färskpotatis som var kokt, stekt i smör och till sist griljerad i ugnen för bästa smak och konsistens.



Till det hade vi en tsatziki och ett brytbröd med rosmarin! Gott!!



Brytbröd med rosmarin:

25 g jäst
2 1/2 dl kall mjölk
1/2 dl olivolja
1 tsk salt
ca 6,5 dl vetemöl

1 ägg
torkad rosmarin och flingsalt

Lös upp jästen i lite av mjölken i en degbunke. Tillsätt resten av mjölken, oljan och saltet. Tillsätt det mesta av vetemjölet och arbeta till en smidig deg ca 5 minuter. Täck degen med en bakduk och låt jäsa ca 1 timme.
Tag upp degen på lätt mjölad bänk och arbeta den. Rulla ut degen till en längd och skär i 15 lika stora bitar. Forma dem till runda bullar. Lägg dem i en smord form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter. Låt bullarna jäsa övertäckt ca 30 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på rosmarin och flingsalt.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30 minuter i 200° C.



Vatten var det enda huset hade att erbjuda att dricka men vi piffade i alla fall till det med lite stjärnfrukt och färska hallon.



Min fina syster Martina tyckte om desserten! :) Citronmoussen som var baserad på hemgjord lemon curd var syrlig och fräsch.



Citronmousse:

4 port

4 äggulor
1 dl socker
2 citroner
1/2 dl vatten
3 dl grädde

färska hallon

Tvätta citronerna. Riv skalet fint och pressa ur saften. Förbered ett vattenbad att koka citronkrämen i: Fyll en kastrull till hälften med vatten. Koka upp, sänk värmen så vattnet bara sjuder. Vispa ihop äggulor, socker, vatten, finrivet citronskal och citronjuice i en annan kastrull som är lagom stor att ställa i kastrullen med sjudande vatten.
Ställ kastrullen med äggsmet i vattenkastrullen. Vispa smeten ljus och fluffig över värmen.  Ta av från värmen när krämen börjar tjockna (krämen får inte koka). Låt svalna. Vispa grädden ganska hårt. Vänd ner grädden och fördela moussen i portionsglas. Ställ i kylskåp minst en timme. Servera gärna moussen med färska hallon.

 

Kommentarer

Postat av: Wanda

Publicerad 2011-08-05 13:49:38

Oj oj, ja potatis med den omtanken kan ju inte smaka annat än gott :) allt annat ser ju som vanligt supergott ut också!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela