Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Filmjölkslimpa

Publicerad 2011-01-07 17:42:37 i Bröd



Det är fredag och klockan är snart 18, så nu tror jag att det är dags att säga Trevlig Helg!!

Jag har haft turen att vara ledig denna klämdag och tur var ju det! Igår kväll/natt vid 12 så började vi nämligen städa ur köksskåpen och plocka bort lite gammalt porslin och glas och göra plats för nytt. Trots att det nu är över 2,5 år sedan jag flyttade hit så stod det nämligen fortfarande 2 st flyttkartonger med fina Kosta Boda glas och lite skålar och vaser nere i förrådet. Men nu är allt äntligen uppackat, och en sovmorgon idag var som ni förstår välbehövligt :)

Den här veckan har vi för ovanlighetens skull inte storhandlat och det märks i skåpen. Men det är kul att få vara lite påhittig och äta av det man har. Idag bakade jag den här filmjölkslimpan av ingredienser som jag alltid brukar ha hemma (brödkryddor och bikarbonat är ju sådant som håller i åratal). Limpan, ett par kokta ägg och hemkokt risgrynsgröt fick bli dagens lunch.

Filmjölkslimpa:

7 1/2 dl rågsikt
1 tsk salt
1/2 tsk anis
1/2 tsk fänkål
2 tsk bikarbonat
1 dl brödsirap
4 dl filmjölk

Blanda ihop alla torra ingredienser. Rör ner sirap och filmjölk och blanda väl. Häll i en smord brödform och grädda mitt i ugnen 175 grader i 1 timme och 30 minuter. Lägg en bit folie över limpan efter halva tiden.
Japp, så lätt är det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela