Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Fisk med äggsås och pressad potatis

Publicerad 2011-01-12 23:01:06 i Fisk och skaldjur

Hej igen! Som uppföljning på det förra inlägget så kände jag att jag måste komma med något recepttips med miljömärkt fisk också.

Det här åt vi igår, bilden är väl inte den roligaste men det är faktiskt godare än det kanske ser ut. Det är miljömärkt (MSC) fryst sejfilé som som är stekt i ugnen med lite salt och vitpeppar på 175 grader i ca 15 minuter, serverat med pressad potatis och en äggsås.

Äggsås:

25 g smör
2 msk vetemjöl
ca 6 dl mjölk
5 hårdkokta ägg, hackade
salt och vitpeppar

Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet. Häll på mjölken i en stråle under vispning så att det inte klumpar sig. Låt koka upp och puttra några minuter på svag värme tills såsen tjocknar. Häll i ägg och krydda med salt och peppar!

En riktig "proteinbomb" som Mathias brukar säga om den här rätten och syftar då på fisken, äggen och mjölken :)

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2011-01-14 11:54:26

Jag tycker ju att det ser riktigt, riktigt gott ut! Kanske för att jag föredrar opanerad fisk ;)

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-01-14 17:37:48

Härligt! :)

Postat av: Jossan

Publicerad 2011-03-29 20:04:55

Provade att laga det här idag, blev jätte gott. Tack för tipset syrran :)

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-03-29 20:09:09

Vad kul syster!! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela