Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Ryggbiff på en bädd av ugnsbakad brysselkål med mandelpotatispuré och rödvinssås

Publicerad 2011-01-30 22:29:00 i Kött




Lördagslyx! Den här middagen överraskade jag Mathias med i lördags. Tänkte egentligen att jag skulle helsteka något kött men tyvärr var det väldigt urplockat i köttdisken när jag kom till affären, så det fick bli ett par fina skivor ryggbiff istället.

Brysselkål är inte något jag lagar så ofta men har sett det i flera matlagningsprogram nyligen och det är ju faktiskt väldigt gott! Det där "lilla extra" fick brysselkålen här tillsammans med honung och knaperstekt bacon.

Mandelpotatispurén gjorde jag precis som ett potatismos fast med grädde istället för mjölk och vispade med elvisp tills det blev sådär fint och luftigt som en puré ska vara.

Såsen är gjord på skyn från köttet, rött vin, vatten och biff-fond som fick tjockna med lite maizena majsstärkelse.

Ugnsbakad brysselkål med honung och knaperstekt bacon:

500 gram brysselkål (en påse)
50 gram smör
Salt
1/2 paket bacon
flytande honung

Skölj, ansa och halvera brysselkålen. Smält smöret i en stekpanna och bryn brysselkålen, och japp det ska vara så mycket smör för smakens skull :) Salta. Häll över i en ugnsform och baka mitt i ugnen i ca 20 minuter, 200 grader. Knaperstek under tiden baconet i strimlor. Tag ut brysselkålen och ringla över honung. Häll i baconet och blanda om. Kanongott tillbehör till allt kött!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela