Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Plockmat med sticky spareribs

Publicerad 2011-03-12 13:53:10 i Kött



Detta var gårdagens supersmarriga middag! Fantastiskt goda (!) sticky spareribs, tapaspotatis, räkor, aioli, bröd, lagrad ost, vindruvor och sallad. Jag älskar verkligen plockmat!! :)



Sticky spareribs:

(Jag har utgått från ett Leila recept och ändrat lite efter tycke och smak)

Som plockmat för 4 pers. Som huvudrätt för 2 pers.

1,5 kg tunna revbensspjäll (färska)
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 msk salt
1/2 msk svartpeppar

Glaze:
1 dl farinsocker
1 dl japansk soja
1 dl flytande honung
1 dl ketchup
4 cm färsk ingefära
2 st vitlöksklyftor

Blanda farinsocker, soja, honung och ketchup i en bunke. Pressa i vitlök och riv i ingefära.

Koka upp en stor kastrull med vatten, lökklyftor, hela vitlöksklyftor, salt och svartpeppar. Lägg i revbensspjällen och koka dem långsamt i 1,5 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp köttet och torka det med hushållspapper, lägg på en ugnsplåt och pensla med rikligt med glaze. Griljera spjällen i ugnen i 30 min.



Aioli:

2 äggulor
2 vitlöksklyftor
salt
ca 1,5 dl matolja
1 msk vitvinsvinäger

Lägg äggulor, pressad vitlök och lite salt i en bunke. Vispa upp med elvisp. Droppa långsamt i matoljan under vispning. Smaksätt med vinäger och eventuellt lite mer salt.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela