Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Vitlöksstekt kyckling med pistou och grillade grönsaker

Publicerad 2012-08-25 12:13:00 i Kyckling

 
Förra veckan så provade vi en färdig matkasse för första gången. Valet föll på Linas Inspirationskasse med tre middagar. Vi blev riktigt nöjda och det här blev favoriträtten av de tre, så jag tänkte att då måste jag ju självklart dela med mig receptet till er! :)
 
Pistou är förresten som pesto fast utan nötter!
 
Vitlöksstekt kyckling med pistou och ugnsrostade grönsaker:
 
1 kruka Basilika

1 st Citron

1 st Fänkål

4 st Kycklingfilé

4 st Majskolvar

700 g Potatis

50 g Riven Västerbottensost

1 st Rödlök

3 st Vitlöksklyftor

Olivolja

Salt

Svartpeppar

Torkad oregano

Torkad timjan

Sätt ugnen på 250 grader. Skrubba och dela ca 700 g potatis och lägg på en ugnsplåt. Skär 2 pkt majskolvar (tinade) i stubbar och skär 1 fänkål i mindre bitar. Klyfta 1 rödlök och skiva2/3 citron. Lägg allt på en plåt och ringla över lite olivolja. Krydda med 1 tsk torkad timjan, 1 tsk torkad oregano och 1 tsk salt. Tillaga mitt i ugnen i 25-30 minuter. Stek ca 600 g kycklingfilé i olivolja med 3 vitlöksklyftor (halverade). Krydda med salt och svartpeppar. Låt steka 2-3 minuter per sida. Lägg över kycklingen och vitlöken i en ugnsfoem. Sänk ugnsvärmen till 200 grader och tillaga längst ner i ugnen i ca 15 minuter. Pistou: Mixa 1 kruka basilika, 3 msk olivolja, 1 vitlöksklyfta (pressad) och  50 g riven västerbottenost till en slät röra med en stavmixer. Smaka av med juice från ca 1/3 citron och 1 krm salt. Skär kycklingen i tunna skivor och servera med rostad potatis, grönsaker och pistou.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela