Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Vridna baguetter med råg

Publicerad 2010-08-16 20:51:07 i Bröd



De här fina baguetterna bakade jag till kvällens soppmiddag. Jag utgick från ett gammalt baguetterecept jag hade men bytte ut en del av vetemjölet mot rågmjöl för att göra dem lite nyttigare.

Vridna baguetter med råg:

25 g jäst
6 dl vatten
2 tsk salt
4 dl fint rågmjöl
ca 10 dl vetemjöl
(Visst är det skönt med recept med få ingredienser!)

Smula ner jästen i en skål. Värm vattnet fingervarmt och häll över jästen. Rör tills jästen har löst sig. Häll i salt och rågmjöl. Häll till sist i vetemjölet och arbeta ihop degen för hand eller med maskin. Jäs degen under bakduk i 30 minuter. Dela degen i fyra delar och rulla dem till baguetter. Vrid baguetterna och skär sneda skåror i dem. Låt jäsa på en plåt med bakplåtspapper i 40 min. Värm under tiden ugnen till 250 grader. Grädda baguetterna i mitten av ugnen i 10 minuter och sänk sedan värmen till 200 grader. Grädda ytterligare 15-17 minuter. Låt svalna på galler. Passar utmärkt till en god soppa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela