Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Lite bilder från Londonresan

Publicerad 2011-11-30 15:40:43 i Resor

Det här härliga tjejgänget spenderade jag några dagar i London tillsammans med; lillasyster Ellen, Mormor Siv, Mamma Lena, lillasyster Jossan och kusin Tindra.

Första kvällen åt vi på en italiensk restaurang där jag åt en pasta med fisk och skaldjur och saffranssås.

Dag 2 gick vi på Harrods och jag shoppade lite julklappar.

Harrods matavdelning bjöd på godsaker i överflöd!

När mormor fick välja middag så blev det kinesiskt.

Vi beställde in en massa olika rätter som vi delade på och det var jättegott.

På kvällen besökte jag och syster yster en äkta engelsk pub .

Vi provade den här ölen med chokladsmak som var överraskande god!

Den tredje dagen var min kära mormors 75-års dag. Hon blev så glad över sina blommor!

På kvällen gick vi på queen-musikalen "we will rock you" som var jättebra!

Innan musikalen åt vi på en fransk restaurang där jag åt musslor.

På resan blev det också en och en annan starbucks...

Ikväll väntar julbord med nya jobbet på Gondolen! Mums!

Vi hörs snart igen!

London

Publicerad 2011-11-22 20:58:07 i Övrigt

Om några timmar åker jag till London på en weekend med julshopping, födelsedagsfirande (mormor fyller 75 år), musikal och förhoppningsvis också en massa god mat!! Kameran är nedpackad och laddad så vi hörs när jag kommit hem!

Pljescavica!

Publicerad 2011-11-19 22:01:42 i Köttfärs

Rätt gissat! Kvällens middag blev den jugoslaviska rätten pljescavica! Det är i stort sett köttfärsbiffar som serveras med råstekt potatis, rå lök och olika såser. Traditionellt så är det ajvar relish och gräddfil, men på svenska lunchrestauranger så brukar det även serveras bearnaise. Väldigt gott är det i alla fall!!

Pljescavica:

4 pers

600 gram köttfärs
3 äggulor
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander (torkad)
1 tsk paprikakrydda
salt och svartpeppar

Blanda ihop alla ingredienser. Forma till ganska platta och stora biffar. Stek i stekpanna och låt biffarna få lite färg och stek sedan färdigt i ugnen, ca 5-10 min på 200 grader. Servera med någon form av råstekt potatis, hackad rödlök, ajvar relish, gräddfil och bearnaisesås.

Trevlig lördagkväll på er!

Kvällens middag

Publicerad 2011-11-15 19:13:06 i Lax

Till kvällens middag ville jag prova min nya fina mandolin vilket resulterade i att morot, gurka, paprika och rödlök strimlades och hackades i en rasande fart. Allt blandades ner i färdigkokt fullkornscouscous tillsammans med en burk kikärtor.

Till detta hade vi en bit färsk laxfilé som helstektes i ugnen på låg temperatur för då blir den som bäst!

Helstekt laxfilé:

1 bit färsk laxfilé
olivolja
flingsalt

Lägg laxfilén med skinnsidan nedåt i en ugnsform. Ringla över olivolja och strö över flingsalt. Grädda i ugnen på endast 150 grader i cirka 25-30 minuter. Laxen blir otroligt saftig och god. Servera gärna med pressad citron.

Mitt kök mässan 2011

Publicerad 2011-11-15 13:59:47 i Övrigt

I fredags var jag och mamma på Mitt kök mässan. Vi gick runt och minglade, provsmakade och spanade på matkändisar. Väldigt trevligt! Jag köpte en sommartryffel i olivolja och en flaska vit tryffelolja med mig hem så nu ska här lagas mat med tryffel!

Tryffel känns lite lyxigt och är väldigt gott!

Jag fick även en tidig julklapp av mamma från mässan - en mandolin. Ni vet en sån där som man kan skära och hacka grönsaker med. Har önskat mig en sådan för att kunna göra sådana där perfekta strimlor och skivor av grönsaker. Ska prova den första gången i kväll när jag ska laga helstekt lax och couscoussallad med en massa grönsaker i.

Ha en härlig tisdag!!

Helgfrukost

Publicerad 2011-11-13 10:55:45 i Frukost

Vad härligt det är med frukost på helgerna! Lite extragod frukost som intas i lugn och ro framför nyhetsmorgon... Vi lyxade till det med croissanter med ost och björnbärsmarmelad!

Croissanterna kom från en sådan här smidig burk, bara att rulla och grädda! Klara på en kvart.

Trevlig söndag (och farsdag) på er!

Provsmakat - Dumle med pepparkakssmak

Publicerad 2011-11-10 21:39:18 i Provsmakat

Bild: Fazer

Sitter nu och mumsar på dessa Dumle med pepparkakssmak som jag köpte idag! Riktigt goda var dom!! Slötittar lite på en film på TV, State of play, och njuter av att ha en ledig dag framför mig i morgon. Då blir det Mitt kök mässan med mamma, kul! :)

Kram på er!

Lite inredning

Publicerad 2011-11-08 22:48:20 i Porslin och Inredning

Så här på hösten blir jag alltid lite extra sugen på att fixa till det hemma. Nu när det blir allt kallare och mörkare ute så spenderar man ju allt mer tid inomhus, och då känns det viktigt att det är riktigt mysig och härligt hemma! Just nu står den här fina kudden från Anna O på önskelistan! Har alltid tyckt om Anna O:s överkast och kuddar och velat ha dem ända sedan jag flyttade hemifrån, men nu blir det nog äntligen av!

Den skulle dessutom passa så bra till det här fina överkastet i grå sammet som jag har beställt från HM home och kommer i nästa vecka :)

I köket har jag fixat till och städat hyllan bredvid matbordet. Tidigare såg det ut såhär:

Fullproppat med en massa favoritsaker. Men det behövdes en förändring och jag känner mig jättenöjd över (det väldigt blå) resultatet.

En söt minicyklamen i en fin kruka som jag fått i present av Emelie :) Servetterna kommer från Lagerhause.

Den blåa Iitala skålen har jag fått av pappa och Helen och jag älskar skenet som blir när man använder den som ljuslykta!

Till byrån i hallen har jag köpt vita korgar och doftljus med vaniljdoft från Lagerhause. Det behövde bli lite bättre ordning där om man säger så...

Jag ska försöka hinna måla köksbordet och stolar vita också (från furu) inom de närmaste veckorna och sedan vore det roligt att hitta en ny vardagsrumsmatta också, en sån där långhårig ni vet... :) Sedan är vi redo för många mysiga vinterkvällar här hemma! :)

Årets matblogg - en favorit!

Publicerad 2011-11-07 22:12:54 i Tävlingar

Matplatsen vinnare av Matbloggspriset 2011

Hej på er! Det har varit väldigt dåligt med uppdateringar på bloggen nu någon vecka, men jag ska försöka ta nya tag nu denna vecka! Inspirationen finns, bara inte tiden... :) Kul att ni är så många som kikar in här ändå!!

Idag utsågs vinnaren av årets matblogg enligt bloggläsarna, och priset gick till en av mina absoluta favoritbloggar. Kika in på Matplatsen du också här.

Priset för bästa bak och dessertblogg gick till den här inspirerande bloggen!

Denna vecka är det både Mitt Kök mässa och Allt för Hälsan mässa på Stockholmsmässan i Älvsjö. På fredag ska jag dit och det ska bli jättekul! Där avslöjas också vem som får det stora matploggspriset som utses av en expertjury.

Ska ni gå på Mitt Kök eller Allt för Hälsan mässan?

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!