Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Tex-mex

Publicerad 2010-12-09 21:05:19 i Soppa



Lycka!

Äntligen är praktikarbetet klart och inskickat, hela tre timmar innan deadline. Det var med både glädje och sorg som jag gick till min sista dag på praktiken i morse. Härligt att allt är tungt slit är över men tråkigt att lämna alla fina människor som jag har träffat.

För att fira detta lagade jag till en god tex-mex inspirerad middag med tacosoppa och quesadillas. Quesadillas är dubbla tortillabröd med fyllning i som man steker i en stekpanna. Osten fungerar som ett klister som håller ihop bröden.

Quesadillas med basilika, chili och mozzarella:

En förpackning tortillabröd
1 stor bit hel mozzarella
1 kruka basilika
1 liten röd chili
salt och peppar

Finhacka chilin och skär mozzarellan i tunna skivor. Fördela mozzarella, basilika, chili, salt och peppar över hälften av tortillabröden och lägg över den andra hälften av bröden som lock. Stek i en torr stekpanna på medelhög värme i några minuter på varje sida tills osten har smält. Skär upp i fjärdedelar och servera till exempel till en soppa eller som drinktilltugg.





Tacosoppa, 4 pers:

400 g köttfärs
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1/2-1 burk passerade tomater
ca 6-7 dl vatten
1 burk majs
1 påse tacokrydda
1 köttbuljongtärning

Hacka rödlöken. Fräs löken mjuk i en stekpanna utan att den tar färg. Häll sedan över i en kastrull eller gryta. Bryn köttfärsen, häll över tacokryddan. Häll sedan över i kastrullen eller grytan. Häll i tomater, vatten, buljong och pressad vitlök. Låt koka några minuter. Häll till sist ner majsen.



Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela