Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Ljus i höstmörkret

Publicerad 2010-11-17 20:13:01 i Bakat

Ibland kan det kännas lite tungt nu när mörkret kommer och lägger sig över oss allt tidigare på dygnet. Jag kände så i eftermiddags när det blev mörkt redan innan klockan 16, men med några enkla knep så går det faktiskt att göra höstmörkret till något riktigt mysigt.

Jag tänkte här dela med mig av några av mina tips för att göra mörkret och kylan till något mysigt och positivt!

1. Tänd några ljus



Finns det någon högre mysfaktor än levande ljus? De här söta ljuslyktorna kommer från favorit inredningsaffären Berry.



Ljusfat från Ikea. Fågel, fjäril och ljuslykta från Berry. Stenhjärtat är en present.

2. Kryp ner under en varm filt



Under en riktigt varm och gosig filt är kylan utanför bara mysig. Den här fina och ulliga filten kommer från Chilli (present av kära mamma).

3. Baka en kaka

Doften av nybakat är något som alltid gör i alla fall mig glad! En bonus är också att värmen från ugnen sprider sig ut i hela lägenheten. En kopp gott kaffe till = perfektion!



Idag bakade jag denna fantastiskt goda saffranskladdkaka! Receptet lånade jag från den här fina bloggen. Här serverad med lättvispad grädde och färska fikon.

Saffranskladdkaka:

2 3/4 dl strösocker
1 1/2 dl riven mandelmassa
2 1/4 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
135 g smält smör
1 bit bitsocker
1 påse saffran á 0,5 g


Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa en form med avtagbar botten. Stöt sockerbiten ihop med saffranet i en mortel. Blanda sedan ihop alla ingredienserna utan att vispa, tillsätt det smälta smöret sist. Häll smeten i formen.
Grädda i 30 minuter i mitten av ugnen.




Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2010-11-18 10:23:09

Vilka fina lyktor!

Postat av: Erika Rönnestig

Publicerad 2010-11-20 10:57:54

Hej Emelie!

Jag bakade saffranskakan igår, sjuuukt god! Herrejesus vad god den var, hade i vit choklad - oslagbart.

Hoppas allt är bra!

Kram E

Postat av: mamma

Publicerad 2010-11-20 23:32:12

jag kan intyga att kakan var jättegod:)

du är såååå duktig tycker din stolta mamma

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-11-21 11:23:27

Vad roligt Erika! :) Ja den är en riktig höjdare, har faktiskt bakat en till nu på morgonen! Allt är bra med mig. Hoppas att du också mår bra! Kram kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela