Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Grillat är godast

Publicerad 2011-04-30 16:16:40 i Grillat



Så fort solen tittar fram så kommer suget efter grillat som ett brev på posten! Allt blir så gott på grillen; kött, kyckling, fisk, hamburgare, korv, majs, zucchini, fyllda paprikor...

Igår grillade vi grillspett för första gången i år. På spetten träddes marinerad fläskfilé och kyckling, paprika och lök (hade velat ha champinjoner också men det glömde jag att köpa). Oj så gott!

Till detta hade vi köpe bearnaise, vitlökssås, vitlökssmör och en kanongod hemgjord potatissallad!



Potatissallad:

10 normalstora potatisar
1 äggula
3/4 dl matolja (el. solrosolja)
1 msk pressad citron
3 dl creme fraiche
1/2 kruka gräslök
1 röd lök
salt och svartpeppar

Skala och koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Låt svalna. Vispa upp äggulan med en elvisp och häll i matoljan i en tunn stråle medan du vispar. Pressa sedan ner citronsaften och salta lite (=hemgjord majonnäs). Hacka lök och gräslök. Blanda ihop den hemgjorda majonnäsen med creme fraiche, hackad lök och gräslök. Dela potatisen i bitar och blanda ner. Smaka av med salt och peppar. Gott!!

 

Kommentarer

Postat av: Patrick Sundelin

Publicerad 2011-06-07 20:38:28

Ska definitivt testa potatissalladen! Nu sitter jag och försöker få Viktor att sova samtidigt som jag kollar din blogg... Tandvattnet rinner och magen börjar kurra, blir nog en rejäl sillmacka ikväll! Hälsa Mathias!

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-06-08 10:25:40

Hej Patrick! :) Vad kul att du kommenterar! En sillmacka låter inte så dumt :) Hälsa familjen så mycket!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela