Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Kanongod ostkaka med keso

Publicerad 2011-01-26 20:55:42 i Ägg och pannkaka



Trevlig kväll allihop!

Vad kul att det är så många som tittar in här varje dag! Jag blir så glad och inspirerad :) Jag ska försöka att bli lite bättre på att uppdatera oftare. Sanningen är den att den här mörka årstiden så är det inte speciellt kul och inspirerande att fotografera mat när bilderna blir så grå och trista... Men idag tittade solen fram en stund och jag fick hopp om att ljusare tider är på väg!

Dagens lunch blev den här lyxigt goda ostkakan. Den är plättlätt att göra och kan nog faktiskt klassas som rätt så nyttig också :) Inspirationen kommer från ett gammalt viktväktarrecept på kesoplättar som man steker i stekpanna och även innehåller mjöl. Jag tog bort mjölet, lade till mandel och lite lite socker...




Ostkaka med keso, 2 port:

1 burk keso, 250 gram
2 ägg
1 påse mandelspån
2 tsk socker

Vispa upp äggen och blanda sedan ner keso, mandelspån och socker. Häll över i portionsformar eller en större form. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter (kanske behövs lite längre tid om man har en större form). Låt svalna lite.



Servera med rårörda bär och eller färsk frukt! Riktigt gott och fräscht som lunch eller mellanmål.

Kommentarer

Postat av: Rut-Mari

Publicerad 2011-01-26 21:21:47

Hej Emelie!

Emma hittade inspiration till sin "Halv 8 hos mej dag" i din blogg :) Till både köttfärspajen och vaniljcheesecaken använde hon dina recept.

Kram från oss i Sundsvall

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-01-27 10:12:33

Vad roligt och vad kul med en egen halv 8 hos mig middag! Jag och Martina har pratat om att göra det någon gång också. Det verkar som att Emma är en riktigt duktig kock :)

Kram kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela