Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Nyårsmiddagen - drinktilltugg och förrätt

Publicerad 2011-01-02 21:42:38 i Fisk och skaldjur



Lite sent men ändå :) , GOTT NYTT ÅR! Hoppas att ni hade en fantastisk nyårsafton! Vi njöt av en otroligt trevlig middag med våra kära vänner, spelade roliga spel, och firade in det nya året med att skicka iväg "sky lanterns" (svävande lyktor) och titta på fyrverkerier. En väldigt trevlig och rolig nyårsafton blev det!

Middagen blev verkligen så bra som jag hade hoppats (trots att det var premiär för mig att laga hummer).



Drinktilltuggen ovan var faktiskt godare än de ser ut, Laxrullar med getost och chokladdoppade jordgubbar!

Laxrullar med getost på pumpernickel:

Rökt lax i skivor
Getost
Creme fraiche
Salt och peppar
Runda pumpernickelbröd

Mosa getosten tillsammans med lite creme fraiche till en tjock röra. Bred ut över en skiva lax. Rulla ihop och skär i bitar. Ställ rullen upp på en skiva pumpernickel. Gör likadant med resten. Garnera gärna med lite färsk timjan.



Till förrätten skulle vi gratinera hummer. Mathias fick uppdraget att dela humrarna. Det var inte helt lätt men snyggt blev det!



Gratinerad hummer:

4 pers.

2 humrar
50 g smör
1 vitlöksklyfta
1 citron, rivet skal
Färsk timjan
Salt

Dela humrarna och lossa klorna. Blanda ihop smör, pressad vitlök, citronskal och timjan. Smaka av med salt (humrarna är salta i sig så det behövs inte mycket). Klicka ut smöret över hummerhalvorna. Gratinera i ugn 5 minuter på 200 grader. Servera med en sallad. Vill man ha det som huvudrätt går det att lägga till vitlöksbröd och en större sallad!

Det enkla är ofta det godaste, och det stämmer verkligen i det här fallet! Mums!



Voila!

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2011-01-07 10:53:44

Det där såg väldigt lyxigt ut Emelie! Kan inte du maila mig på [email protected] eller på jobbet [email protected], jag har en liten sak till köksmästaren...

Postat av: Nina

Publicerad 2012-03-19 00:49:58

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela