Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Kryddiga kycklingklubbor med couscoussallad och två röror

Publicerad 2011-03-29 09:47:38 i Kyckling



I lördags åt vi den här enkla och goda maten. Jag hittade kycklingklubbor på extrapris, 1 kg för ynka 15 (!) kronor. Kycklingklubborna kryddade jag och stekte sedan i ugnen på hög värme så att skinnet blev riktigt krispigt. Som tillbehör hade vi gjort tzatsiki, hummus och coscoussallad med aprikoser, rostade solrosfrön och persilja.

Kryddiga kycklingklubbor:

4 pers

4 stora kycklingklubbor eller 8 mindre
1 tsk paprikakrydda
1 tsk spiskummin
1 krm chilipeppar
1 krm curry
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 msk olivolja
1 msk pressad citron

Lägg den tinade kycklingen i en ugnsform Blanda ihop kryddorna och strö över kycklingen. Ringla över olivolja och pressa över citronsaft. Ställ formen ganska högt upp i ugnen och ugnsstek i ca 20-30 min (beroende på storlek på kycklingen), 225 grader. Kycklingen är klar när den är helt genomstekt och skinnet har blivit riktigt krispigt.

Couscoussallad med aprikoser, solrosfrön och persilja:

Koka couscousen efter anvisningarna på förpackningen. Rosta solrosfrön i en stekpanna. Skär eller klipp torkade aprikoser i små bitar. Hacka persilja. Blanda ihop allt och servera ljummen.

Hummus:

1 burk kikärtor, 400 g
1 vitlökskyfta
1/2 tsk spiskummin
1 msk pressad citron
ca 4 msk olivolja (tillsätt mer om röran blir för tjock)
1 msk tahini
salt och peppar

Skölj kikärtorna och lägg över i en bunke. Lägg i vitlöksklyftan tillsammans med kikärtorna och mixa med en mixerstav tills det blir en slät röra. Tillsätt övriga ingredienser och mixa lite till. Klart! Superlätt och supergott!

 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela