Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Picki pickis couscoussallad med chiliräkor

Publicerad 2011-03-14 20:00:56 i Sallad



Ikväll har vi ätit något riktigt gott! Receptet är taget rakt av från den fina och inspirerande bloggen pickipicki som just nu har en tävling där man ska laga en valfri pickirätt och betygsätta den. Rätten får av mig en 9:a av 10 möjliga poäng! Testa ni också! :)

Couscoussallad med chiliräkor:

(Receptet kommer från Tina på pickipicki)

Receptet är för 3-4 personer.

Marinerade räkor:
800 g färska räkor med skal
0,5 dl olja smaksatt med röd chili
(alt olja + 1 finhackad röd chili)
0,5 lime

Couscoussallad:
3-4 dl couscous
(kokas i vatten eller grönsaksbuljong)
2 st tomater
1 mango
1 paprika
1 rödlök
1 näve bladspenat

Pynt:
ett par skivor gott bröd
fetaost
flingsalt

Blanda marinaden och skala räkorna. Låt räkorna ligga i marinaden, gärna en längre stund. När det är middagsdags; koka couscous i vatten eller grönsaksbuljong enligt anvisning på paketet. Tärna paprika, mango och tomater, skiva rödlöken tunt. Blanda couscousen med resten utav salladsingredienserna. Dela bröd i mindre bitar och rosta till krutonger i en torr panna. Lägg upp couscoussalladen på tallrik, pynta med smulad fetaost och krutonger. Lägg därefter ner chiliräkorna i en het stekpanna (de ska i princip bara ner och vända). Toppa couscoussalladen med räkorna och använd marinaden som dressing.

Mmm så gott! Jag hade bara torkad chili att tillgå men det funkade kanonbra. Inget bröd hade vi hemma så den biten hoppade vi helt enkelt över, men nästa gång jag lagar detta (för det blir garanterat en nästa gång) så ska jag se till att ha handlat lite gott bröd till!



Tack för receptet Pickipicki!

 

Kommentarer

Postat av: tina

Publicerad 2011-03-30 22:12:27

Fint! :-D

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-03-30 22:52:52

Tack snälla Tina :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela