Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Ugnsbakade rotfrukter med chorizo och fetaoströra med sting

Publicerad 2011-10-09 15:19:20 i Korv



Här kommer en av rätterna från förra veckans veckomeny!

Ugnsbakade rotfrukter med chorizo:

ca 3-4 port

1 sötpotatis
4 potatisar
2 morötter
6 jordärtskockor
6 små lökar
3 chorizokorvar

olivolja
flytande honung
salt och peppar

ev. färsk basilika till garnering

Skala och dela rotfrukterna i bitar. Skala lökarna. Skär chorizon i skivor. Lägg allt på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olivolja och honung. Salta och peppra. Ställ in plåten mitt i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.



Kanongott! Tillsammans med den här goda fetaoströran så är den här rätten en ny favorit!

Fetaoströra med sting:

2 pkt fetaost
1 msk olivolja
2 msk lätt creme fraiche
2 krm chilipeppar
1 msk tomatpuré
1 liten röd lök
1 röd spetspaprika
salt och peppar

Mixa fetaosten tillsammans med olivolja och creme fraiche. Smaksätt med chilipeppar, tomatpuré, hackad lök och spetspaprika samt salt och peppar! Förhöjer vilken måltid som helst!

 

Kommentarer

Postat av: Wanda

Publicerad 2011-10-13 00:16:20

Mums, jag har haft cravings för sötpotatis en tid nu. Imorn ska det bli sötpotatis i ugn i en shiitake- och spenatsallad. :D



(Underbar bild på räkcocktailen förresten!)



Synd att du inte var med idag! Hoppas vi ses snart ändå!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela