Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Kalljästa frukostfrallor

Publicerad 2013-07-16 22:19:13 i Bröd

 
De här frallorna åt vi till frukost i morse och de var såå goda! Receptet kommer från min svägerska Emelie och idéen med fröna från Ernsts sommarprogram.
 
Kalljästa frukostfrallor:
 
25 g jäst
3 1/2 dl kallt vatten
1 msk mild olja
1/2 tsk salt
ca 9 dl vetemjöl
 
Frön till topping, ex. solrosfrön, linfrön och sesamfrön
 
Blanda jäst och vatten tills jästen helt lösts upp. Tillsätt olja, salt och 5 dl mjöl. Blanda väl. Arbeta in resterande mjöl, men spara ca 1/2 dl till utbakningen. Arbeta degen smidig och jäs sedan i 20 min. Forma till 12 bullar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Ställ plåten i kylen över natten eller upp till ett dygn. Värm ugnen till 225 grader och grädda bröden i ca 13 min.
 
 

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2013-07-17 11:50:40

jag är kändis!!

Svar: :)
Emelie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela