Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Nyårsmiddagen - huvudrätt

Publicerad 2011-01-02 21:39:33 i Kött




Som huvudrätt serverade vi klassikern oxfilé provencale!

Det är i stort sett råstekt potatis och helstekt oxfilé som man gratinerar hastigt i ugnen med en massa vitlökssmör! Till det hade vi de lika klassiska tillbehören haricot verts och ugnsbakade tomater samt en vitlöksdoftande sås.

Oxfilé provencale:

4 pers.

1 kg oxfilé (det går år jag lovar!)
salt och peppar
15 potatisar

125 g smör
2 vitlöksklyftor
salt
hackad persilja

Skär potatisen i tunna skivor och lägg i en smord ugnsform. Sätt in formen mitt i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter eller tills potatisen börjar se klar ut. Putsa oxfilén, salta och peppra. Bryn runt om i en stekpanna. Stick i en stektermometer och stoppa in längst ner i ugnen (potatisen kan stå ovanför). Oxfilén är klar (rosa) när innertemperaturen är 55 grader. Låt oxfilén vila minst 10 minuter. Skär upp oxfilén i ganska tjocka skivor och lägg över potatisen. Mosa ihop smör, pressad vitlök, salt och persilja. Lägg över köttet och potatisen och stoppa in formen i ugnen igen i ett par minuter tills smöret har smält helt! Klart att serveras!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela