Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Favoritreceptet

Publicerad 2010-08-16 16:05:06 i Tillbehör

Hej allihopa! Jag har tänkt att jag varje måndag (med start idag) ska publicera ett av mina absoluta favoritrecept här på bloggen. Det bästa av det bästa helt enkelt! Och först ut är Risotto!

Risotto är en stor favorit här hemma och kan varieras i oändlighet. Prova t.ex. att röra ner kräftstjärtar, gröna ärtor, bitar av färsk sparris eller färska kantareller!

Min Risotto

Grundrecept:

Ca 4-5 schalottenlökar, hackade
2 vitlöksklyftor, hackade
3 msk olivolja
2 dl arborioris
ca 1 tsk salt
ca 1 krm svartpeppar
3 dl vitt vin
2 dl vatten
3 msk kycklingfond på flaska
2 dl färskriven parmesanost


Fräs lök, vitlök och ris i olivolja i en gryta eller djup stekpanna. Salta och peppra. Tillsätt vin, vatten och kycklingfond. Låt koka upp och sjud på svag värme tills risotton är klar, ca 20 min. Blanda ner parmesanosten så att risotton blir krämig!



Liten parmesanost skola:

Den äkta parmesanosten är alltid märkt med "parmigiano reggiano" och tillverkas endast i vissa distrikt i Italien. Det finns många kopior som t.ex. Grana Padana men dessa smakar inte alls lika mycket som den äkta varan. I Italien förvarar man parmesanost inlindad i papper i rumstemperatur då den lätt möglar i kylskåpet. Jag brukar förvara den inlindad i folie i svalen och då brukar den också hålla sig riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela