Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Pizzabullar

Publicerad 2010-08-30 17:53:34 i Italienskt

I helgen var vi ute och fiskade kräftor. Det blev ingen stor fångst, bara fem stycken på ca sju timmar:) Men det var kul och mysigt! Jag hade tagit med pizzabullar som ett litet "late night snack". De var verkligen enkla att göra och goda blev dem.



Pizzabullar ca 25 st:

En sats pizzadeg. Detta är Leila Lindholms grundrecept. Jag gillar det för att det innehåller durumvete som gör degen elastisk och kanterna på pizzan blir härligt knapriga.

15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5 1/2- 6 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt socker, salt och olivolja. Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget. Knåda degen i maskin i ca 10 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Sedan är det bara att kavla ut degen och toppa med alla dina favorittillbehör. Jag hade en tomatsås gjord på tomatpuré, lite olivolja, salt och peppar samt skinka, basilika och riven ost. Rulla ihop till en kompakt rulle och skär i skivor. Lägg i bullformar. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.



Bullarna redo för ugnen.



Färdiga pizzabullar!

Kommentarer

Postat av: wanda

Publicerad 2010-08-30 20:44:26

Oh så tjusiga! Tror minsann jag spanat in receptet också ;)

Postat av: Axel

Publicerad 2011-03-13 15:31:49

tack för recepter otroligt goda!

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-03-13 15:34:26

Vad kul! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela