Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Chiligrillad fläskfilé med melonsallad

Publicerad 2010-07-06 18:24:51 i Kött

Måndagens middag handlade om sommarsmaker som färskpotatis, melon och nektarin.





Chiligrillad fläskfilé:

1 fläskfilé
2 msk chilikrydda
1 msk paprikakrydda
1 msk vitlökspulver
3 tsk salt

Putsa fläskfiléen och gnid sedan in kryddorna i köttet. Grilla med termometer tills innertemperaturen är cirka 55 grader och låt sedan köttet vila i cirka 10 minuter. Då blir fläskfilén som saftigast och godast tycker jag.



Melonsallad:

1/2 påse machésallad
1/2 förpackning solrosskott
1/2 liten vattenmelon
1/2 galiamelon

Blanda allt och ringla gärna över lite olivolja och pressad citron




Kall sås:

Cirka 4 dl turkisk yoghurt
1 vitlöksklyfta, pressad 
Chilikrydda
Salt
Citronsaft
1/2 kruka basilika, hackad

Blanda alla ingredienser och garnera gärna med lite basilika och ringla över lite olivolja.

Grillade nektariner:

Dela nektarinerna och lägg på grillen eller i grillpanna. Någon minut räcker. Strö över lite flingsalt och pressa över lite citron. Jättegott som tillbehör till allt grillat.



Kommentarer

Postat av: Wanda

Publicerad 2010-07-08 10:48:31

Ååh gott med grillade nektariner! Det blir nog till min middagssallad ikväll! =) Fin blogg!

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-07-09 21:47:24

Tack så mycket!:) Hoppas att nektarinerna smakade!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela