Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Köttfärspaj

Publicerad 2010-07-13 20:08:03 i Paj



Idag lagade jag den här goda köttfärspajen. Paj är en så bra rätt för man kan slänga ner lite vad man vill och har hemma och för det mesta så blir det väldigt gott. En perfekt rätt för matlådan är det också, och det går även jättebra att frysa den.

Köttfärspaj:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g kylskåpskallt smör
2-3 msk vatten

Fyllningen blev ungefär så här den här gången:
ca 500 g köttfärs
3 salladslökar
1 rödlök
1 röd paprika
2 dl chilisås
2 dl lätt creme fraiche
salt
peppar
chilipeppar

På toppen:
riven ost
tomater i skivor
basilika

Blanda ihop pajdegen och tryck ut i en form. Låt stå i kylen medan du gör fyllningen. Stek köttfärsen och löken, krydda. Lägg i paprikan. Häll i chilisås och creme fraiche. Häll fyllningen i pajskalet. Fördela över riven ost, tomatskivor och basilika. Grädda mitt i ugnen, 200 grader i ca 30 minuter.
Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela