Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Stompa

Publicerad 2010-07-21 22:20:26 i Bröd

Ett av mina tidigaste matminnen handlade om det här brödet. När jag var liten så bakade vi alltid stompa när vi skulle åka upp till fjällen på skidsemester, och det var alltid lika uppskattat av mig och min syster. Nu när min sambo ska åka upp till norrland i helgen och fiska lax så tyckte jag att det var passande att skicka med honom en påse av just det brödet.



Bröden går jättesnabbt att svänga ihop eftersom degen inte behöver jäsa, och så är det väldigt smidigt att man gräddar dem i stekpanna. Väldigt lite jobb som ger stor njutning för nu doftar det nybakat bröd i hela lägenheten!

Receptet som jag använde här har jag lånat av Leila Lindholm.

Stompa:

5 dl filmjölk
1.5 dl ljus sirap
2 tsk hela fänkålsfrö
2 tsk hel anis
13 dl rågsikt
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat

Blanda filmjölk och sirap. Stöt fänkålsfrö och hel anis i en mortel. Blanda alla torra ingredienser, tillsätt vätskan och knåda samman till en deg. Dela degen i 20 bitar, kavla ut dem till runda kakor och nagga med en gaffel. Stek kakorna på medelvärme i en torr stekpanna, någon minut på varje sida. De ska inte bli för mörka. Låt svalna på ett brödgaller. Förvara i plastpåse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela