Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Brödbak till möhippa

Publicerad 2010-09-06 21:30:40 i Bröd

Så i lördags var det äntligen dags för Lisas möhippa! Hemlighetsmakeriet har varit stort och väntan lång men dagen blev otroligt rolig och lyckad. Tack alla tjejer för en fantastisk dag! :)

Till champagnefrukosten som inledde dagen hade jag bakat två sorters bröd, bagels och havre- och morotsbröd.



Receptet på bagels har jag hämtat härifrån: http://www.recept.nu/1.152096/leila_lindholm/frukost_brunch/mjol/bagels. De får sin härliga sega konsistens av att man kokar dem innan man gräddar dem i ugnen, men bli inte avskräckta för det - det är inte så krångligt som det låter. Jag gjorde en dubbel sats när jag ändå var igång så nu är frysen fylld av gott bröd :) 



Havre - och morotsbröden blev lite improviserade. Basen är kall havregrynsgröt och riven morot. Jag har inga exakta mängder för mjöl utan man får prova sig fram till önskad konsistens.

Havre- och morotsbröd ca 20 stycken:

50 g (1 paket) jäst
5 dl ljummet vatten
4 portioner kall havregrynsgröt
3 morötter, finrivna
3 tsk salt
mjöl, hälften fint rågmjöl och hälften vetemjöl

Rör ut jästen i det ljumna vattnet. Rör ner gröten, morot och salt. Arbeta in mjölet i degen allt eftersom tills degen börjar släppa från bunken. Hellre att degen är lite för lös än för hård. Låt jäsa i ca 1 timme under bakduk. Dela degen i ca 20 delar och forma till små bröd. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa i ca 30 minuter. Pensla bröden med vatten och garnera med havregryn. Grädda mitt i ugnen 225 grader i ca 20 minuter. De blir väldigt saftiga och goda!



Mysig champagnefrukost för den blivande bruden :)

Kommentarer

Postat av: Wanda

Publicerad 2010-09-07 00:12:02

Ååh så gott brödet var! Och jag smakade av dem båda minsann :) Har du möjlighet att skicka dina bilder från möhippan kanske? Som mapp via hotmail typ?

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-09-08 22:35:33

Bilderna är tyvärr för stora för att kunna skickas via mail. Men du kan få dem på usb om du vill... eller så får vi träffas och titta på varandras bilder någon dag:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela