Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Kyckling- och spenatlasagne med västerbottenost

Publicerad 2011-04-14 22:07:07 i Kyckling



Den här lasagnen har jag också lagat flera gånger förut. Originalreceptet kommer från Allt om mat, men jag har omarbetat det lite och bland annat lagt till lök, vitlök och västerbottenost.

Kyckling- och spenatlasagne med västerbottenost:

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3 st kycklingfiléer
olivolja
ca 2 tsk grillkrydda
350 g färsk spenat
3 dl vispgrädde
2 dl vitt vin
250 g färska lasagneplattor
5 dl riven västerbottenost

Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja tills den blivit mjuk. Lägg åt sidan. Skär kycklingen i smala strimlor. Fräs strimlorna i olja. Strö över grillkryddan. Lägg upp på ett fat så länge. Fräs spenaten i 1 tsk olja under omrörning ca 3 min tills all vätska kokat in. Koka ihop grädde och vin i en kastrull ca 5 min.  Sätt ugnen på 225º. Häll lite vinsås i bottnen på en ugnssäker form. Varva lasagneplattorna med kyckling, spenat, västerbottenost och vinsås i formen. Häll vinsås överst och strö över västerbottenost. Gratinera mitt i ugnen ca 20 min. Låt gärna stå minst 5 minuter innan servering.

Kommentarer

Postat av: jessica

Publicerad 2011-04-19 11:20:32

Låter gott. Spenatlasagne har jag gjort några gånger men aldrig med västerbotten. Brukar köra med vanlig hushållsost. Men det verkar värt att testa.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela