Mitt lilla kök

mat att må bra av!

Lyxig helgbrunch

Publicerad 2011-04-16 21:02:28 i Frukost



Vilken härlig dag det har varit!! Idag har jag suttit ute i solen och läst och så åkte vi iväg och fikade på ett riktigt smultronställe. Men det bästa på hela dagen var ändå morgonens lyxiga brunch!

Jag fick inspirationen till de här söta korgarna gjorda av fattiga riddare när jag tittade på Rachael Ray en dag och hon gjorde något liknande. Kul och lite annorlunda, och framförallt fantastiskt gott!!



Brunchen bestod av äggröra, bacon, fattiga riddarkorgar med färska bär, yoghurt med skivad banan, apelsinjuice och kaffe.



Prova dessa - ni kommer inte att bli besvikna!

Fattiga riddarkorgar med färska bär, varm sirap och vaniljgrädde:

(en muffinsplåt behövs för detta recept)

4 st

4 skivor formbröd
3 ägg
2 msk mjölk
1 krm salt
1/2 ask jordgubbar
1/2 ask hallon
1/2 ask blåbär
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
2 msk vaniljkesella

Smörj en muffinsform. Skär ett ca 2-3 cm långt snitt i varje hörn på brödskivorna. Vispa ihop äggen med mjölken och saltet. Vänd brödskivorna i äggblandningen och och passa in dem i hålen på muffinsplåtten enligt bilden nedan.



Grädda i ugnen, 200 grader, i ca 15 minuter tills de börjar bli gyllenbruna. Vispa grädden och blanda ihop med vaniljkesellan. Värm sirapen i en kastrull. Fördela bären i korgarna. Ringla över sirapen och toppa med vaniljgrädden!

Detta är mitt bidrag till Månadens Sötsak hos Söta saker!

 




Kommentarer

Postat av: Fridas kök

Publicerad 2011-04-17 17:40:10

Vilken rolig och annorlunda idé! Och gott förstås! Jag sparar receptet. :-)

Postat av: Emelie - Mitt lilla kök

Publicerad 2011-04-17 20:16:30

Kul! :)

Postat av: Enkakaiugnen - Lotta

Publicerad 2011-04-18 21:49:41

Vilka otroligt fina bilder på riddarna med bären. Ser väldigt gott ut! Frukost/Brunch är ju bland det bästa som finns tycker jag :) Speciellt på helgen. // Lotta

Postat av: Kim

Publicerad 2011-05-07 11:12:33

Underbart fina korgar! Och så somrigt...

Postat av: Emelie - Mitt lilla kök

Publicerad 2011-05-07 20:11:50

Tack! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela