Mitt lilla kök

mat att må bra av!

22:a December

Publicerad 2011-12-22 22:08:04 i Bröd



Idag bakade jag Kanel- och russinbagels till julaftonsfrukosten.

Receptet kommer från Leila Lindholm!

Kanel- och russinbagels:

25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2.5 tsk salt
2 msk flytande honung
14.5 dl vetemjöl special
1,5 dl russin
1 msk malen kanel

1 uppvispad äggvita

Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt, honung. (vill man göra kanel & russinbagels ska russin och kanel tillsättas nu)
Tillsätt lite mjöl i taget. Arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. Degen skall vara stum och ganska hård.Låt den jäsa i bunken till dubbel storlek under bakduk i cirka 60 minuter.Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 12 bitar.Forma varje bit till en rund bulle och tryck ut ett hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra degbiten runt fingret så att den större ring bildas. Jäs bagelsen under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i cirka 45 minuter. Koka upp vatten i en stor kastrull. Sätt ugnen på 175 grader. Koka degringarna i vattnet, några i taget, i cirka 2-3 minuter på varje sida. Låt dem torka av på en ren kökshandduk. Lägg över dem på plåten med bakplåtspapper och pensla med uppvispad äggvita och strö över valfria frön (kanel & russinbagels ska bara penslas med äggvita, alltså inga frön). Grädda bröden gyllene mitt i ugnen i 20-25 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Varmt välkommen in till mitt lilla kök!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela